Apeldoorn, 6 februari 2024
Tussen in- en uitstappen:
De schoolreiservaring die ertoe doet
Na bijna elf schooljaren zwaai ik af als voorzitter van de schoolreiscommissie. Even slikken toch; voor haar om langzaamaan afscheid te nemen van de basisschool en voor mij om m'n jongste kind zo vertrouwd dichtbij op school, een paar straten verderop, te hebben. Nog een schoolkamp te gaan en dan…
Dit laatste schooljaar draai ik nog mee in het comité en dat niet alleen omdat afscheid nemen me zwaar valt. Met 30 jaar ervaring weet ik inmiddels aardig de weg in schoolreisland en met bijna elf jaar ook welke routes je binnen deze school (met drie vestigingen) aflegt. Kennis die prima overdraagbaar is en daar wil ik graag -mede vanwege het lerarentekort- voor deze school nog een jaartje extra meedraaien.
Voor de meer praktische kant van een reis, zeg maar de tijd tussen in- en uitstappen, is de route sowieso goed in kaart gebracht. Scholen en organiserende commissies werken veelal aan de hand van een vorm van protocol dat steeds geactualiseerd wordt. Daarbij helpt ook de input van ons multimediaal schoolreisplatform. Zorgvuldig en stap voor stap, tegelijkertijd oog houden voor kansen en vernieuwingen: dat is steeds weer de uitdaging.
Na het afgelopen decennium weet ik echter dat het complexer is om al die andere afwegingen te maken. Tussen educatie en vermaak, budgetten en onderwijskundige doelstellingen, hoe verdelen we onze middelen en hoe doen we dat volgend schooljaar? Dan komt het eropaan dat je met z’n allen als team samenwerkt en collectief het belang van de schoolreis op waarde weet te schatten. Die ‘reiservaring’ kent geen protocol, wel een in ervaringen gewortelde werkwijze. Een in de loop van de jaren ontwikkelde manier om even zorgvuldig, met oog voor vernieuwing, die complexe schooldynamiek te vertalen naar uitdagende bestemmingen en ongekende schoolreiservaringen. Ik denk dat daar, voor al mijn schoolreiscommissie-collega’s en mezelf, de grootste uitdaging ligt. Die ervaring en die werkwijze als organisatoren behouden en doorgeven, dat is daarom ook een opdracht, met name op scholen met steeds wisselende activiteitencommissies.
In schooljaar 2013/2014 mocht ik voor het eerst echt meepraten op de toen nieuwe, ‘grote’, school van m'n oudste. Meedoen met en meedenken over haar schoolreizen. Ik heb ervan genoten. Daarbij heb ik vooral een diep respect overgehouden voor al die mensen die steeds weer, als team samenwerkend, het ‘instituut’ schoolreis van jaar tot jaar vernieuwen met schoolreiservaringen die ertoe doen, voor de jongeren en toch ook voor hun opvoeders.
Maar nu: klaar voor de volgende fase, klaar voor de volgende, vaak wat verderweg gelegen, bestemmingen. Misschien mag ik daaraan, op die zoveel grotere school, weer mijn steentje bijdragen.
Een hartelijke schoolreisgroet,
mede namens het complete Schoolreis.nl team
Brian Berghuis (brian@schoolreis.nl)
PS. Als team maken wij dit schoolreisplatform (Schoolreis.nl en het Nationaal Schoolreis Magazine) al best wel lang. Maar lang zo lang niet als onze opgetelde schoolreisorganisatie-ervaring. Wij hebben o.a. als ouder en leraar heel wat jaren meegedraaid. Natuurlijk verandert alles in de loop van de jaren. Toch blijven de hoofdzaken altijd hetzelfde. Een schoolreis is een onvergetelijke ervaring en daaraan mee mogen werken is geweldig! Daar verandert helemaal niets aan, gelukkig niet! (www.schoolreis.nl/team)
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van aanbiedingen, speciale acties en schoolreisnieuws!