'Grap van de lege bus doet het nog steeds', een column van NBTC directeur Hans van Driem

Den Haag, 2 april 2007

'Grap van de lege bus doet het nog steeds'


'Schoolreisjes, dat waren nog eens uitjes. Details van die bijzondere dagen staan mij als babyboomer voor eeuwig in het geheugen gegrift. Op pad met een rugzakje, waarin dubbele bruine boterhammen en (ook de lucht van) gebakken eieren en een toen hartstikke modieus Tupperware-bekertje met melk. Die vervolgens werden geruild met vriendjes, die beleg op hun brood hadden dat je thuis om wat voor reden nooit kreeg. De grootste branieschoppers - ook ik dus! - veroverden de achterbank van de bus, anderen richtten zich in de loop van de dag op de mooiste meisjes. Ernaast mogen zitten was al een hele 'verovering'. Aan het slot van de dag, vlak bij school, allemaal onder de banken, zodat de afhalende ouders dachten dat het een lege bus was. En thuis zeker niet vertellen dat je die dag ontdekt had dat slagersdochter Bea je eerste, en vooral eeuwige liefde was.


'De grootste branieschoppers veroverden de achterbank van de bus'


Schoolreisjes, ze zijn ondanks internet en globalisering anno 2007 nog steeds belangrijk. Ruim 85 procent van de scholieren in het basisonderwijs maken klassikaal zo'n daguitje; bij het voortgezet onderwijs is de schoolreisparticipatiegraad – zo weggegrist uit Tien voor Taal - zelfs 90 procent. Het overgrote deel van die basisscholieren (93%) blijft in het binnenland, de helft van oudere leerlingen gaat, vaak meer dagen, over de grens. In totaal gaat het om een kleine dertigduizend één- of meerdaagse groepsreizen, zo weten we uit onderzoek van het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme (NRIT). Wie weet dat de gemiddelde kosten van een daguitje per persoon gemiddeld tussen de 20 en de 25 euro liggen en dat meerdaagse tripjes gemiddeld tussen 57 en 235 euro kosten, beseft dat het schoolreisjes echte business betekenen. Waarin in totaal dik 180 miljoen euro omgaat. Een sector waarin honderden mensen geheel of gedeeltelijk hun boterham verdienen.

De toptien voor de basisscholieren wordt aangevoerd door het Dolfinarium Harderwijk. Nummer drie is De Efteling, nummer twee is het Belgische Bobbejaanland, de rest is geheel Nederlands. Ook bij het voortgezet onderwijs staan Nederlandse attracties op de eerste plaatsen: Walibi World en de Efteling. Pas daarna volgen Londen, Parijs en Disneyland. Op een mooie achtste plaats staat trouwens Artis in Amsterdam. De bestemmingskeuze is overigens relatief conservatief. Een school die tevreden is over een bepaald reisdoel zal vrijwel zeker ook het volgende jaar daar weer naartoe gaan.

Het afgelopen jaar lijkt er in een schoolreismarkt sprake van een zekere stabilisatie en zelfs een kleine daling. Dat is misschien nog geen reden tot zorg, maar wel van alertheid. Het is goed dat de ondernemers in deze sector onderzoeken wat de oorzaken daarvan zijn. Zijn er door de vergrijzing absoluut gezien minder kinderen in Nederland? Is er naast de twee of drie reguliere vakanties en weekendjes nog wel tijd voor een schooluitje? Was er de afgelopen jaren, toen de economie nog in een dip lag, voor velen geen geld voor (dure) schoolreisjes? Hebben allochtone kinderen andere interesses?

Voor mij staat vast dat er tot in lengten van dagen interesse zal zijn voor klassikale uitjes. Enerzijds ter ontspanning, anderzijds - zoals ik laatste hoorde - aan het begin van het schoolseizoen om de leerlingen in ontspannen sfeer elkaar beter te kennen. Misschien zal er in bepaalde gevallen nog meer een educatief karakter moeten worden aangebracht. Of zal er in deze tijden van bewegen meer sport in het programma moeten worden opgenomen.

Maar in feite blijven dat accentverschillen. Schoolreisjes horen nu eenmaal bij je opvoeding. En dat grapje van allemaal onder de busbanken kruipen blijft nog steeds actueel en succesvol. Ik zag dat onlangs nog in mijn eigen woonplaats. Alleen stonden de babyboomers van toen nu als (groot)ouders naar die zogenaamd lege bus te kijken. Lachen, jôh.'

Hans van Driem,
algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC)

 

  

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van aanbiedingen, speciale acties en schoolreisnieuws!